8 minuten leestijd

Vincent de Beer

“Meedenken is het toverwoord, samen lossen we het op”

Schoonmaken is sinds de uitbraak van het coronavirus uitgeroepen tot vitaal beroep. Toch wordt ook deze sector op sommige gebieden hard getroffen. Vincent de Beer, eigenaar van Beercoo managet zijn bedrijf én team door deze bijzondere tijden: “Meedenken is het toverwoord. Samen lossen we het op.”

Vincent: “Wij hadden - net als de rest van de wereld - niet voorzien dat dit virus zo'n impact zou hebben. Eerst dachten we: ‘Het zal allemaal wel niet zo’n vaart lopen’. Maar toen kwam ineens die persconferentie en veranderde er veel. Van de één op de andere dag gingen veel sectoren dicht en kwam 300 man personeel van de 900 die wij in dienst hebben, zonder werk te zitten. Of ze moesten zich ziek melden omdat ze een verkoudheid onder de leden hadden. Kijk dan moet je direct schakelen. Zeker omdat een week later wel gewoon de lonen moeten worden uitbetaald.”

Beercoo heeft daarom direct een coronateam aangesteld dat sindsdien twee keer per dag samenkomt om bij te praten. Daarin zitten de directie en de managers van operatie, HR, marketing/communicatie, sales en financiën. Zij bekijken de actualiteit, sporen eventuele problemen op en lossen ze op. “Natuurlijk heb je veel dingen niet zelf in de hand en daar moeten we flexibel mee omgaan. We kijken welke acties er nodig zijn die bijdragen aan de nieuwe manier van werken. Natuurlijk beginnen we wel eerst met de vraag hoe het met iedereen gaat… Gezondheid staat voorop.”

“Over tien jaar herinnert iedereen zich deze coronatijd. Wij willen dat mensen dan terugkijken en denken: Beercoo was ook toen een waardevolle partner.”

Schoonmaak gaat gewoon door

Gezondheid staat voor Beercoo altijd op één en is in coronatijd volgens Vincent extra belangrijk. Daarom worden er veiligheidsmaatregelen getroffen om de schoonmakers in deze tijd extra te beschermen. Zo moeten werknemers met handschoenen aan werken werken, als ze dat nog niet deden, wordt er aandacht besteed aan eventuele beschermende kleding en hebben werknemers extra instructies gekregen, waar op te letten bij schoonmaken. Want één ding is zeker: de schoonmaak draait op veel plekken ook gewoon door in deze tijd.

“Beercoo heeft een heel divers klantenbestand en richt zich niet op één markt. Zo zijn we in de horeca actief, alsmede de hotelbranche. Als je je alleen op die markten had gericht, dan heb je nu een groter probleem. Gelukkig werken wij ook in portieken en in bedrijfspanden. Daarnaast hebben we een tak gevelwerken en glazenwassen. En dat blijft gelukkig gewoon doorgaan”, aldus Vincent.

Maar dat betekent niet dat de 900 man die op de loonlijst staan allemaal in dezelfde functie kunnen blijven werken. Er zijn veel bedrijfspanden of horecagelegenheden dicht gegaan. Zo moesten bijvoorbeeld restaurants, hotels, evenementenlocaties, tandarts- en fysiopraktijken, theaters, bibliotheken, fitnessclubs en verenigingen, kinderopvang en detailhandels noodgedwongen hun deuren sluiten. “De schoonmakers die daar normaal gesproken werken, hebben we indien mogelijk overgeplaatst of omgeschoold. Dat vraagt om flexibiliteit, want mensen moeten ineens verder reizen, of hebben andere werktijden, terwijl ze zelf ook opeens met kinderen thuis zitten. Ik ben daarom echt trots op onze medewerkers dat zij zich allemaal zo willen aanpassen.”

Er samen uitkomen

Het grote voordeel van het spreiden van branches is dat er dus nog steeds veel werk is. Maar het nadeel daarvan is dat Beercoo vooralsnog niet in aanmerking komt voor overheidssteun. En dat is iets wat klanten volgens Vincent niet altijd beseffen. “De reden hiervoor is dat we een zogenaamd scaling up bedrijf zijn. We zijn in 2019 met 20% gegroeid. Betekent grofweg dat we nu met 40% moeten dalen om in aanmerking te komen. We zitten er nog middenin, maar als onze omzet nu met 30% daalt en onze loonkosten ongeveer gelijk blijven, dan kan het zonder overheidssteun best een issue worden.”

“Iedereen denkt met ons mee en wij met hen; klanten waar we al 25 jaar schoonmaken en waar we net zijn begonnen...”

Het komt er op neer dat in deze coronatijd iedereen wordt geraakt. “Het mooie is dat iedereen met ons meedenkt en wij met hen. Klanten waar we al 25 jaar schoonmaken én klanten waar we net zijn begonnen. Geweldig om te zien. Er zijn heel veel grote ondernemers; en dan bedoel ik niet hoe groot of klein hun bedrijf is, ik bedoel dat ze actie ondernemen, flexibel zijn, staan voor hun bedrijf en ondertussen ook nog andere helpen.” En zo stelt Beercoo zich volgens Vincent ook graag op. “We vragen aan de klant wat zij willen qua schoonmaak in deze tijd. We willen weten hoe wij hen kunnen helpen. We zijn immers niet alleen nu aan elkaar verbonden, ook na corona werken we met elkaar. Ik heb nu tientallen klantgesprekken gevoerd en voor mij zijn dat waardevolle gesprekken. We hebben de leukste klanten en ik ben trots en blij met ze te werken.”